"... kord saavad niidud rohelust täis :7 .."

Tõde on relatiivne, aga igal juhul olemas.

kolmapäev, mai 24, 2006

*Insomnia*

(Elik - magamisest ja magamatusest ja uneliiva multifilmist.) Ma ei kuulu mingil kummalisel põhjusel nende inimeste hulka, kes öösel korralikult magada saavad, hästi välja puhkavad, ning hommikul reipalt oma asju hakkavad ajama. Minu energia hakkab tööle öösel - siis ma õpin, loen, õmblen, kirjutan, suhtlen, tiirutan kusagil väljas ringi ja tunnen ennast igati hästi. Päeval olen ma lihtsalt iseenda vari, vaikne patarei, mõtisklev, energiat genereeriv, vähesuhtlev, mõtlik ja tohhhutult aeglane. Vbolla elan ma vales ajavööndis/tsoonis lihtsalt? Igatahes, öö saabudes laman ma selili ja vahin lage. Ja siis see tuleb .. ei, mitte uni .. rahutus, ärevus, energia, mõtted, muremõtted, nukrus, soov midagi "korda ajada" või "korda teha", millega omakorda võivad kaasneda öised telefonikõned (mida harvem, seda parem, sest eks teised ole ka inimesed .. kellele mu mured nagu suht tühised tunduvad vms), kirjad, millest hommikul enam suurt midagi ei mäleta, suvaliste raamatute lugemised, niisama luuletuste sikerdamised, enda energia väljaelamised kuidagi valel moel (näiteks tühjalt öösse vihastamine, kummaline masendumine, inimestest mõtlemine) - kõik selleks, et saaks ennast tühjaks ja mõtetest lahti ja magama ... ja siis on tulnud öid, kus ma ärkan iga kahe tunni tagant .. vaatan kella .. jään uuesti magama ja ärkan taas .. ja siis on viimase une ajal 5 erinevat unenägu, ma magan otse loomulikult sisse, ning olen hommikul uimane nagu 48 h magamata olnud proovireisija. Ning kuna ma näen und pea igal öösel, siis ma olengi pmtselt nagu magamata inimene. Rüüstasin veidi wikipedia.com'i mõiste 'Insomnia' uurimiseks: "A person can have primary or secondary insomnia. Primary insomnia is sleeplessness that is not attributable to a medical or environmental cause. Secondary insomnia means that a person is having sleep problems because of something else, such as a health condition, an example of which would be generalized anxiety disorder. General anxiety disorder or generalized anxiety disorder (GAD) is an anxiety disorder that is characterized by excessive and uncontrollable worry about everyday things. The frequency, intensity, and duration of the worry are disproportionate to the actual source of worry, and such worry often interferes with daily functioning." "The bedroom environment should be conducive to sleep. Some people are very sensitive to light while others are sensitive to noise. The bedroom should be dark and quiet at night." - Hmm. Ei. See ei lähe mitte, sest ma tunnen pimeduses liigset kõledust. Võib küll olla, et aknal põlev küünal pole just parim variant, sest läbi silmalaugude tundub võbeluse tõttu tuba justkui ümber voodi liikuvat .. "Try to avoid thinking of worries, fears and perhaps phobias. Such concerns are likely to prevent the mind from resting and may be exaggerated. It is a good idea to write down any particular worries that are bothering you, keeping a diary or noting down your emotions and thoughts can be very cathartic and any particular worries can be revisited and dealt with at a more appropriate time." - Võimalik. Kahjuks eelistan ma hoida kõike enda sees. Ma ei arva, et inimesed mind tingimata ei mõista. Aga kahjuks leidub ikka inimesi, kes arvavad, et nad võivad elada (või peavad elama) minu elu, ja seetõttu peavad teadma kõike, mis mu päevikuis kirjas on. Võib olla, kui ma julgeksin kõik välja kirjutada kuhugi, siis ma magaksin nagu kivi. (Blogspot on osaline lahendus. Siin on kirjas kõik ja mitte midagi :) ) "Calm, relaxing music can help as it gives you something neutral to focus on and some are reported to relax you by tuning your brain in to certain rhythms, allowing you to fall into a deeper sleep." - Iseenesest hea idee. Kahjuks on olemas kaks varianti - raadio või repeat all variant plaadimängijas. Sest niipea, kui plaat otsa saab, olen ma vaikuse saabudes kõpsti üleval :S "If an alarm has been set, avoid looking at the clock during the night and cover the display if necessary. This prevents mental calculations of how much sleep has been lost so far and how little sleep can be obtained before the alarm will sound. Accepting that the amount of sleep obtained can only be determined upon waking, not while waiting to get to sleep, may also be beneficial." - Yeah, well, sellest ma juba paari sõnaga mainisin. Mõte on iseenesest hea, aga hommikuti meeldib mulle siiski näha, kas ma võin ennast veel veidi sirutada voodis, või pean otse vannituppa hüppama. Mõnd mu tuttavat segab kella tiksumine (kohe nii, et kell peidetakse kuhugi pehmete asjade vahele/alla ära), mul, tänu muusikale, seda muret vist ei ole. "Avoid use of the computer and television immediately before sleeping, as they stimulate the visual cortex." - Oleme täheldanud. Samas, peale televiisori vaatamist või arvutis suhtlemist püüda üleval püsida niikaua, kui see 'immediately' muutub 'suht tükk aega tagasi'ks', on ikka ka üsna vaevarikas. :) Eriti seetõttu, et väärtfilmide maaletoojad/näitajad on leidnud, et öö ei ole magamiseks. :D "Sexual activity before sleep can help some." - :D Ei kommentaari. Epiloogiks: Kogu see sissekanne on ajendatud osaliselt eileõhtusest meeldivast emotsioonist. Sellest, kuidas ma und ja une tulekut ette kujutan .. tuleb välja, et keegi kujutab seda veel umbes samamoodi ette :) Eile õhtul näitas animafilmide õhtu raames etv pealt filmi "Une instituut" (2006). Meeletult hea muusikaline taust (uinutava rütmiga unelaul), soojades toonides öine kompositsioon koos sümpaatsete uneliiva toojatega. Ja see tundub olema ainuke multifilm, mida tänasel hommikul etv ei korda ... :( Kahju. -------------------------- Paabu blogist õhutust saades ja ettevaatlikult sõnadega mängides - kuivõrd võiksid olla seotud Une-Mati, uneliiv ja Liiva-Annus? Pärimuslikult kutsutakse Liiva-Annuseks surma. Seda ilmselgelt sellepärast, et enamus meie surnuaedadest on rajatud liivasele pinnasele. Liiva-Annuse puhul võiks sama hästi olla tegu uneliiva üleannusega, mis inimesed igaveseks magama paneb. Ehh. Vanaonu surm ja sellised mõtted siis. Kõik toredad vanad inimesed on otsustanud sel kevadel minna, et kusagil uuesti sündida ..

2 Comments:

Blogger don Digimon lisas...

ja mida ytleb Encyclopedia Britannica? Umbes sama või täpselt sama kui Wiki?
Kas Wiki ikka on usaldusväärne algallikas, millele reffida?

5/24/2006 12:15:00 PM  
Blogger kidari lisas...

Konstantselt magama mittejäävale inimesele sobib iga vabandus. :p
----
p.s. EB ytleb: "Insomnia is a difficulty in falling asleep or the feeling that sleep is not refreshing." Ma ei leia siin Wiki suhtes vastuolusid. Kuidas sulle tundub?

5/24/2006 12:45:00 PM  

Postita kommentaar

<< Home